Voor moeders die de juiste balans zoeken

Voor moeders die de juiste balans zoeken
Voor moeders die de juiste balans zoeken | tussen werk en prive | tussen schuldgevoel en ontspanning | tussen energie en stress. Klik op het logo en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek!

e-Zine van MAMcoach Yura: MAMtips

Ontvang elke maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox voor een betere balans tussen werk & gezin, een ontspannen moeder zijn en minder schuldgevoel & stress. Lees de meest recente MAMtips '7 TIPS: Zo kom je ontspannen de zomer door!' en meld je meteen aan voor een gratis abonnement.

Labels

2016 in beweging aandacht adem ambitie anders doen automatische piloot balans belemmerende overtuigingen beren op de weg beweging bewustzijn blog burn-out coachen coaching controlfreak cursus doelen bereiken downshiften drijfveren druk durf te delen durven eCoach energie energiegevers energievreters eTraining event eye-opener flow Flow magazine focus frisse blik gedachten geluk gelukkig genieten gezin gezondheid goed doel goede voornemens goedgenoegmoeder grenzen haast hartstocht herfstdip herijkpunt hulp vragen in je eigen kracht inspiratie inspiratieboekje je hart volgen jezelf zijn keuzes maken kinderen kinderopvang kleine stapjes kwaliteiten lef lekker in je vel leven in het nu liefde loslaten Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Magic Adventures Mamfulness MAMtips manier van leren me-time meiden Metakids mijmertijd minder mindfulness moe moederdag moeders moeten multitasken MVO natuur netwerken onbevooroordeeld ondernemers onrust onthaasten ontspannen ontstressen onzekerheid opladen opvoeding out of the box parttime baan passie patronen perfectionisme piekeren Pink Ribbon pitstop Plan Nederland plezier positief denken positieve psychologie positiviteit prioriteiten prive reizen relatie rituelen rollen ruimte rust schuldgevoel solidariteit spitsuur sterke kanten stilte stress strippenkaart successen taboe talenten tijd voor jezelf time-out twijfels Twitter uit je comfort zone uit je hoofd uitdaging vakantie valkuilen veerkracht verandering vereenvoudigen verlies vertragen verwachtingen VIP dag vitaliteit vrijheid waarden wakker wandelcoaching wandelen wereldmoeders werk winactie workshop zelfsturing zelfvertrouwen

vrijdag 17 februari 2017

Ga je mee vertragen? Dat kan op verschillende manieren…

Ik weet nog goed dat ik begin december vorig jaar op Instagram op een bericht reageerde: |DECEMBER| Het lijkt wel of het ieder jaar sneller gaat. Mijn reactie was dat ik het jaar ook voorbij had zien vliegen. En mijn idee was om in 2017 wat meer ‘vertraag-dagen’ in te plannen. Dat leek me zo heerlijk… Zij reageerde: “Ik zeg: top idee! Ik doe met je mee”. En zo spraken we af dat we 2017 samen wat meer zouden vertragen. Het is inmiddels half februari en het is nu hoog tijd om mijn idee uit te voeren. Ik heb mijn agenda erbij gepakt en per maand een vertraag-dag ingepland. Doe je met me mee? Ga je mee vertragen?

Vertraag je tempo
Op het moment dat je gaat vertragen, zie, hoor en voel je de wereld opeens anders. Je ziet alles scherper, hoort alles veel beter en voelt waar het écht om gaat bij jou. Je hebt tijd om je zintuigen te gebruiken en die geven eigenlijk heel veel informatie. Puur, zoals het is, op dat moment. Hoe fijn is dat? Een quote van Loesje is: “Het mooie van ergens op wachten, is dat de wereld zo lekker langzaam gaat”. Je vertraagt je tempo, gaat uit die hoge versnelling waar je normaal in zit omdat je nog zoveel wilt of moet doen. Tijdens me-time of een dag vrij is vertragen heerlijk, want zo geef je jezelf tijd cadeau: het duurt allemaal langer, omdat je alles veel langzamer doet.

“Vandaag is traag” (Flow Magazine)

Vertraag-moment inplannen
Als je op korte termijn geen vertraag-dag kan inplannen, maak er dan een vertraag-moment van. Dat deed ik zelf ook, terwijl ik deze MAMtips aan het schrijven was: een uurtje naar buiten met de zon op mijn gezicht, op de eerste dag van 2017 dat het buiten wel lente leek. Heerlijk! Het was genieten met een grote G: wandelend over het landgoed aan de rand van het dorp en luisterend naar de koolmezen en vinken die ieder op z’n hardst leken te fluiten. En toen opeens op de terugweg zag ik het koeriersbusje rijden dat mij een pakketje zou bezorgen die dag. En wat deed ik? Ik zette er flink de pas in, zodat ik de koerier niet mis zou lopen. Weg vertraag-moment… En let’s face it, dat is natuurlijk de realiteit van de dag. Maar, laat je daardoor niet afbrengen van wat je wilde doen en ga daarna gewoon weer verder met vertragen. Of begin een andere keer opnieuw met een vertraag-moment. No big deal! Wees mild voor jezelf en denk niet meteen: weer niet gelukt.

Trage manier van doen
Je kunt het vertragen nog kleiner maken door voor een trage manier van doen te kiezen in plaats van de snelle. Denk bijvoorbeeld aan:
• Een langzamere route nemen naar je werk
• Slow cooking of slow koffie of thee maken
• Echt de tijd nemen om te douchen of in bad te gaan
• Met aandacht je boodschappen doen in de supermarkt of juist naar kleine winkels gaan, zoals de bakker, slager, groentewinkel, etcetera.

Je kunt ook kiezen voor meer offline tijd, bijvoorbeeld een hele ochtend op je vrije dag of in het weekend. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer trage manieren van doen te verzinnen voor allerlei dingen. Wees creatief, succes ermee!

Niks doen… of zomaar rondlopen in een stad
Gewoon even niks doen… Kunnen we dat nog? Of gewoon een beetje rondlummelen, dat soms kan voelen als verspilde tijd omdat je niet nuttig bezig ben geweest. Maar juist van dit soort momenten kun je ook heel erg genieten. “Time you enjoy wasting, was not wasted”, zegt John Lennon.
Ik las laatst dat iemand een leuke stad uitzocht waar ze naartoe wilde, maar die ze niet kende en die ze zonder enige voorbereiding ging ontdekken. Gewoon door maar wat rond te lopen en te ervaren wat er gebeurde. Ze zag de mooiste plekjes en ontmoette de leukste mensen. Ze koos ervoor om niet als een kamikaze toerist door die stad te lopen rennen om de zogenaamde must sees te zien. Die heeft ze juist links laten liggen.

“Vertraag en geniet van het leven. Door te snel te gaan, mis je niet alleen het landschap maar ook het gevoel van waar je naartoe gaat en waarom” (Eddie Cantor)

Vertragen op het werk: een voorbeeld

Op je werk wil je waarschijnlijk ook graag vertragen. Als je de cijfers leest van de laatste tijd, dan hebben we met z’n allen grote kans om burn-out te raken of overspannen te zijn. En dat wil je natuurlijk liever voorkomen. Vertragen is een van de manieren die je kunt inzetten om beter en anders met te veel stress en druk om te gaan. In het online magazine STRESSED OUT* las ik dat het magazine LINDA. het dit jaar even rustiger aan doet: “Dat LINDA. nu zo openlijk spreekt over het feit dat burn-outs ook bij hun redactie op de loer lagen, en ze dus het komende jaar aan LINDA.’s Gezondheid gaan werken, is van onschatbare waarde voor het onderwerp (negatieve) stress. Zo’n groot, krachtig mediamerk dat haar kwetsbaarheid zo open en eerlijk toont, geeft de grote groep een fiat om er ook over na te denken”. STRESSED OUT schrijft dat je “pas vanuit een zekere rust fullblown kunt ‘gaan’, dan kun je optimaal presteren. Als we op de juiste manier met stress leren omgaan, dan kunnen we het inzetten waarvoor het bedoeld is: als stimulerende kracht. En niet als lamlegger van ons eigen en het maatschappelijk systeem”. Lees hier het artikel ‘Waarom LINDA.’s rustige jaar goed is voor ons allemaal’

Kortom: neem tijd om te vertragen, neem je rust zodat je drukke periodes op je werk en thuis aankan. Bouw een anti-stress buffer op door je tempo te vertragen, met vertraag-momenten, met niks doen of zomaar rondlopen in een stad. En wie weet vind jij zelf een andere manier. Laat je het me weten?

*STRESSED OUT is een relaxed online magazine over stress. Hier vind je tips, trucs, eerlijke en herkenbare artikelen – en vlogs – en feelgood stuff (omdat je dat laatste soms ook gewoon even keihard nodig hebt). STRESSED OUT biedt je informatie, zoekt met je mee naar wat voor jou werkt en laat je onderweg lachen, huilen en – hopen we – veel momenten van (zelf)inzicht beleven.

Wil je ook meer vertragen en vind je het fijn om hierin begeleid te worden richting meer rust in je werk en thuis? En wat te denken van meer rust in je hoofd? Stuur een mail naar info@mamcoaching.nl of bel me op 06-83554192. Je bent van harte welkom. De kennismaking is altijd gratis.
Zoals je misschien al weet, ben ik balans- & wandelcoach en stresscounselor, en neem ik je mee naar buiten voor een verfrissend en verhelderend coachgesprek. Alles over wandelcoaching lees je hier

NB: Ik heb me voor dit artikel over vertragen laten inspireren door de voorkant van mijn favoriete tijdschrift Flow Magazine. Op nummer 8 van 2016 stonden 7 onthaasttips, ieder onder een luikje om een voor een open te maken.

Dit is het hoofdartikel van de nieuwste MAMtips die altijd vol staat met meer informatie en tips. Lees hier de volledige MAMtips van februari of meld je meteen aan voor een gratis abonnement, zodat je iedere maand inspirerende en waardevolle tips in je mailbox ontvangt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Zoeken in mamcoach blog